Czy w ramach Działania 4.4 „Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego” możliwe jest finansowanie kosztów remontu domu kultury w oparciu o zgłoszenie robót?
Wydatki związane z remontem domu kultury mogą zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, iż zasadniczy przedmiot/zakres projektu wpisuje się w typy projektów wykazanych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 Działania 4.4 „Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego”. Jednocześnie należy zaznaczyć, że wydatki związane z remontem muszą być niezbędne dla realizacji projektu. Ponadto należy również pamiętać, iż wszelkie prace powinny być prowadzone zgodnie obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Prawa budowlanego oraz w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (m. in. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wytyczne w zakresie dokumentowania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych).
Data opublikowania:
Zgodnie z regulaminem konkursu (Działanie 4.4) maksymalna wartość całkowita projektu nie może przekraczać 5 mln EUR. Chciałabym zapytać co w sytuacji, jeżeli kosztorys zadania nie będzie przekraczał 5 mln EUR, natomiast po postępowaniu przetargowym wartość projektu wzrośnie i przekroczy tę kwotę?
W ramach Priorytetu 6c (EFRR) Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego możliwe jest wsparcie infrastruktury małej skali do wysokości 5 milionów euro kosztów całkowitych projektu. W konsekwencji takie też ograniczenia zostały uwzględnione zarówno w treści RPOWŚ na lata 2014-2020, jak i w części Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPOWŚ na lata 2014-2020 dla działania 4.4 Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Określony pułap 5 milionów euro celowo zatem odnosi się do całkowitych kosztów projektu (nie kosztów kwalifikowalnych), aby zapewnić, że tylko infrastruktura kulturalna małej skali otrzyma wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Określenie wspomnianego limitu 5 mln euro w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych powodowałoby ryzyko finansowania inwestycji w infrastrukturę kulturalną dużej skali, a to pozostaje w sprzeczności z zapisami art. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006. Po stronie beneficjenta jest zatem takie skonstruowanie zakresu rzeczowego projektu i w konsekwencji takie oszacowanie jego kosztów, aby wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji wzrostu kosztów całkowitych projektu po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym powyżej dopuszczalnego limitu 5 milionów euro.
Data opublikowania:
W regulaminie konkursu (Działanie 4.4) jest zapis „Dopuszcza się możliwość finansowania termomodernizacji obiektów infrastruktury kulturalnej w wysokości nie wyższej niż 30% wartości kosztów kwalifikowalnych projektu. Jeżeli projekt dotyczy modernizacji kilku obiektów, termomodernizacja nie może przekroczyć 30% wartości kosztów kwalifikowalnych dla każdego zadania (obiektu) w ramach projektu”. Chciałabym uściślić czy 30 % dotyczy kosztów kwalifikowanych całego projektu (obejmującego modernizację budynku, zagospodarowanie terenu, dokumentacje techniczną) czy tez kosztów kwalifikowanych dotyczących danego obiektu.
W związku z tym, iż zasadniczym spodziewanym efektem projektów realizowanych w ramach działania 4.4 nie jest poprawa efektywności energetycznej budynków/obiektów (temu służą działanie przewidziane w 3 osi priorytetowej RPOWŚ 2014-2020), wprowadzono ograniczenie procentowe odnoszące się do kosztów związanych z termomodernizacją. I tak koszty związane z termomodernizacją obiektów infrastruktury kultury nie mogą przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych całego projektu, ale jednocześnie w przypadku objęcia projektem kilku obiektów, dla każdego z nich koszty termomodernizacji nie mogą również przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych każdego z tych obiektów.
Data opublikowania:
Co w sytuacji, gdy po postępowaniu przetargowym wartość prac związanych z termomodernizacja przekroczy 30% (dotyczy działania 4.4)?
Zastosowany limit 30% odnosi się do kosztów kwalifikowalnych. Zatem w sytuacji jego przekroczenia powstała w ten sposób nadwyżka kosztów zostanie ujęta w kategorii kosztów niekwalifikowalnych (należy jednoczenie pamiętać o funkcjonującym ograniczeniu wartości całkowitej projektu - 5 milionów euro, o którym mowa w odpowiedzi na trzecie pytanie).
Data opublikowania:
Czy koszty prac związanych z termomodernizacją należy w jakiś sposób wyodrębnić w kosztorysie (Działanie 4.4)?
Koszty prac termomodernizacyjnych należy wyodrębnić w oddzielnej pozycji (kosztorys, Studium Wykonalności Inwestycji) w taki sposób, aby możliwa była weryfikacja dopuszczalnego limitu (ograniczenia kosztów termomodernizacji maksymalnie do 30 % kosztów kwalifikowalnych).
Data opublikowania:
Zgodnie z definicją „głęboka kompleksowa modernizacja energetyczna budynku to przedsięwzięcie polegające na ociepleniu przegród budynku, wymianie okien lub drzwi oraz wymianie lub modernizacji źródeł ciepła (chłodu) i instalacji, w wyniku którego zostaną zmniejszone wartości wskaźników rocznego zapotrzebowania na: energię użytkową, energię końcową oraz nieodnawialną energię pierwotną. Przez instalacje rozumie się instalacje: ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji, klimatyzacji lub oświetlenia.” Co w sytuacji, gdy w części modernizowanego budynku w ogóle nie ma instalacji i będą budowane od podstaw. Czy koszty ich budowy również należy zaliczyć do kosztów termomodernizacji?
Co do zasady termomodernizacja polega na wprowadzeniu w budynku/obiekcie takich zmian, które spowodują, że ciepło nie będzie nadmiernie „uciekało” jak to się dzieje w wariancie wyjściowym, a osiąga się to głownie przez dodatkowe ocieplenie budynku oraz usprawnienie instalacji ogrzewania i ciepłej wody. Trudno zatem uznać, iż budowa nowej instalacji stanowi roboty termomodernizacyjne, z uwagi na fakt, iż w wyniku realizacji (budowy nowej instalacji) nie nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię, a wręcz w stosunku do wariantu zerowego (brak instalacji, brak zużycia energii) de facto nastąpi wzrost zapotrzebowania na nią. Pomocnym w definitywnym rozstrzygnięciu tej kwestii powinien być rzetelnie przygotowany audyt energetyczny, którego wyniki pozwolą uznać, bądź nie konkretny zakres robót za roboty termomodernizacyjne.
Data opublikowania:
Czy jeśli w ramach projektu prowadzone będą prace termomodernizacyjne, załącznikiem do wniosku powinien być audyt energetyczny (Działanie 4.4)?
Pomimo, iż audyt energetyczny jako dokument nie jest wymaganym załącznikiem na etapie składania wniosku o dofinansowanie w konkursie z działania 4.4, to jednak może on stanowić dla inwestora istotne źródło informacji w odniesieniu do planowanego zakresu robót termomodernizacyjnych oraz nakładów na nie. Ponadto może on być istotnym narzędziem pozwalającym wykazać/udokumentować nie przekroczenia dopuszczalnego limitu wydatków w projekcie (maksymalnie 30% kosztów kwalifikowalnych) związanych z termomodernizacją,
Data opublikowania:
Czy podadzą Państwo kurs Euro, wg którego należy przeliczyć wartość projektu, czy też mamy go sami obliczyć (Działanie 4.4)?
Regulamin przedmiotowego konkursu w paragrafie 5 punkt 6 określa, iż należy zastosować kurs wymiany EUR/PLN, stanowiący średnią arytmetyczną kursów średnioważonych Narodowego Banku Polskiego, z ostatnich sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o dofinansowanie. Kursy publikowane są na stronie www: http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/kursy/kursy_archiwum.html w tabeli „Kursy średnioważone walut obcych w złotych”).
Data opublikowania:
Jak należy traktować wskaźniki dotyczące miejsc pracy – czy chodzi o etaty czy osoby zatrudnione na umowę o pracę? W jednej z instytucji zatrudnionych jest 9 osób, co daje łącznie 7,5 etatu
Dla wskaźników dotyczących miejsc pracy jednostką miary jest EPC (ekwiwalent pełnego czasu pracy) tzn. etaty częściowe są sumowane i zaokrąglane do pełnych jednostek (etatów).
Data opublikowania:
Jak należy rozumieć wskaźnik „Liczba utrzymanych miejsc pracy”. Zgodnie z definicją jest to „liczba miejsc pracy utworzonych w wyniku realizacji projektu, które nie powodują wzrostu zatrudnienia w organizacji”. Czy chodzi tu o osoby zatrudnione do realizacji projektu, np. manager projektu (którego miejsce pracy zostanie utrzymane także po realizacji projektu), czy też raczej osoby zatrudnione w otoczeniu organizacji (np. ochrona obiektu zapewniana przez firmę zewnętrzną, osoba prowadząca punkt gastronomiczny itp)?
Wskaźnik „Liczba utrzymanych miejsc pracy” należy rozumieć jako liczba etatów brutto w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku wsparcia, w ciągu pełnego roku kalendarzowego od zakończenia realizacji projektu, a które byłyby zlikwidowane, gdyby Beneficjent nie otrzymał wsparcia na realizację projektu. Etaty muszą być obsadzone (nieobsadzonych stanowisk się nie wlicza). Praca może być na pełen etat, w niepełnym wymiarze czasu pracy lub sezonowa. Niepełne etaty i/lub prace sezonowe należy przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC). W związku z powyższym osoby zatrudnione w otoczeniu Beneficjenta (np. ochrona obiektu zapewniana przez firmę zewnętrzną, osoba prowadząca punkt gastronomiczny itp) nie można zakwalifikować jako wyżej wymieniony wskaźnik.